Program NILAM Paka Oleh MBC

Program ini bermula 9 Januari 2017 dengan penubuhan grup Whatsapp oleh Cikgu Diana dari SMK Kg. Nyior. Kesemau book truck kami telah ditempah sepenuhnya. Walau bagaimanapun kami mempunyai agen di Kuala Terengganu. Sehubungan dengan itu kami telah bersetuju untuk hadir ke  lima (5) buah sekolah sahaja. Walau bagaimanapun ia telah berkembang sehingga sembilan (9) buah sekolah. Nasib baik Kedai Buku Bergerak ITBM bersetuju untuk datang menemani kami.

MBC datang menggunakan khidmat agen yang menjual buku menggunakan meja di lima (5) buah sekolah. ITBM menggunakan lori buku di empat (4) buah sekolah lain.

Berikut adalah senarai sekolah:-

 

Tim A:

19. SK Padang Pulut

20. SK Paka 3

21. SMK Kg. Nyior

22. SK Felda Kerteh 1

23. SMK Seri Paka

Tim B:

20. SK Kuala Abang

21.SK Serdang

22.SK Tok Kah

23. SK Tg. Pati

Bilangan murid setiap sekolah adalah antara 100 hingga 400 pelajar sahaja. Apakah strategi kami untuk ke sekolah yang bilangan muridnya sedikit dan di kawasan luar bandar?. Ternyata buku yang kami bawa kesemuanya habis dan tidak mencukupi.

Saya dan Faiz hadir ke sekolah2 Tim A pada awal pagi. Kesemua sekolah Tim. A ini kami berjaya hadir pada jam 7.20am, ia itu lebih awal daripada kehadiran sebahagian guru. Kemudian kami beredar ke sekolah untuk Tim. B pula selapas waktu rehat.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.