POLITEKNIK MERLIMAU, MELAKA

 

MBC menerima jemputan untuk hadir ke “Hari Jualan BUku” Politeknik Merlimau, Melaka (PMM) mulai 22/9 hingga 26/9. Memandangkan MBC mempunyai program lain 22-23/9, maka kami meminta untuk hanya datang 25-26 hb sahaja.

IMG_5665 IMG_5664

Apa yang terbayang dalam fikiran kami ialah suatu karnival yang gilang gemilang. Terdapat upacara perasmian yang meriah dan ribuan pelajar serta ibu bapa dan pensyarah menyerbu booth-booth pameran buku. Maklumlah kami dijanjikan 10,000 bakal pengunjung. 6,000 daripadanya ialah penuntut PMM. Rugi sungguh rasanya hanya dapat turut serta selama dua hari terakhir karnival sahaja.

IMG_5668

Kami bertolak dari Kajang pada jam 7am dan tiba di PMM jam 9.30am di Perpustakaan PMM. Kami tidak menemui sebarang khemah atau gerai dari pempamer lain. Seorang staf datang menemui kami.

“Mana orang lain semuanya?”.

“Mereka sudah pulang. Kebetulan ada pesta buku Melaka bermula hari ini. Lagi pula tidak ada pembeli di sini. Datang berniaga pada 22hb. gaji belum masuk lagi, bagaimana mahu beki buku?”.

Kemudian pegawai perpustakaan tiba dan kami diajak meronda keseluruhan kampus PMM untuk memilih tempat untuk kami berniaga. Ini adalah kali pertama kami bertemu dengan situasi di mana pihak penganjur tidak menyediakan tempat khusus untuk kami berniaga. Akhirnya kami memilih untuk berniaga di hadapan perpustakaan dan di sebelah petangnya di hadapan asrama pelajar.

IMG_5675

Hujan lebat di sebelah tengahari. Kami terpaksa tutup kedai sehingga hujan reda.

IMG_5670

Di sebelah petang kami berpindah lokasi ke hadapan asrama. Ia menjadi tempat lalu lalang pelajar untuk ke kelas masing-masing. Memang ramai yang lalu, namun tidak ramai yang singgah. Apatah lagi membeli. Para pelajar “kelihatan takut” dengan buku.

IMG_5701

Kemudian kami dikunjungi oleh sahabat FB yang sangat istimewa dan baik hati. Beliau merupakan penderma tetap kepada pelajar-pelajar miskin dalam projek kami. Beliau dan suami hadiahkan beberapa buah buku terpakai untuk kegunaan kami. Terima kasih Puan Siti Sara Abu Zarim dan suami.

Isteri saya tiba di PMM lewat petang dan kami bermalam di Tun Teja Suite.

IMG_5710

Sebelah malamnya Coach Bahar datang menemui kami dan belanja makan malam.

IMG_5722

Coach Bahar hadiahkan beberapa buah buku beliau untuk MBC.

IMG_5777

Hari kedua (Jumaat) bermula agak perlahan sehinggalah pensyarah PMM, Puan Mazura Stapah tiba bersama murid-murid beliau. Beliau minta kami berikan taklimat kepada para pelajar mengenai MBC. Seterusnya para pelajar turut menyanyikan lagu “Hammpy Birthday Uncle MBA” untuk saya. Ulangtahun kelahiran ke-55 jatuh pada hari ini (26 September).

IMG_5778

Cuaca agak panas.

IMG_5766

Mazura Stapah bersama buku-buku yang dibeli

IMG_5761

Pegawai Perpustakaan PMM dengan koleksi buku tulisan saya yang dihadiahkan kepada perpustakaan.

IMG_5753

OK. Bye… Bye….

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.