KISAH

now browsing by category

 

FESTIVAL SASTERA KANAK-KANAK (FSK2015)

 

FSK2015 telah diadakan di Dataran underground (Dataran Merdeka) dari 29 Oktober hingga 1 November. MBC telah hadir dan mengadakan pameran serta jualan buku.

 

mbc_fsk_dataran

Pada asalnya terdapat 4 atau 5 khemah bersebelahan Perpustakaan Kuala Lumpur. Satu khemah menempatkan 4 gerai. Maknanya banyak juga gerai yang menemani MBC. Namun pada hari kedua dan seterusnya semua gerai ini telah ditawarkan untuk berpindah ke underground kerana suasana dan cuaca di atas tidak begitu sesuai. Maka tinggallah MBC bersendirian di atas.

 

MBC_fsk_sesma

Sabtu 31 Oktober MBC menerima kunjungan 40 pelajar SESMA. Kami telah berikan taklimat berkaitan MBC dan juga Little Free Library.

 

Terima kasih SESMA atas kesudian datang dari Kuala Terengganu untuk menemui MBC.

 

BUKAN SEMUA ORANG BOLEH JADI DOKTOR

 

 

SK BATU UNJUR

Majoriti pelajar SK Batu Unjur, Klang ini datangnya Dari Sabah. Ya Sabah!. Ibu bapa mereka bekerja Di sini. Hinggakan Kami terpaksa bercakap Sabah di sini bah!

MBC datang Ke sini kerana dijemput dan mengiringi Puan Noraminah yang beraktiviti Di Sekolah ini.

          

 

SK IJOK

 

 

IMG_2759 IMG_2762

Wah seronoknya dapat buku ….

IMG_2763 IMG_2768

Sedang tekun mengira duit siling dari tabung…

IMG_2769 IMG_2771

Alaaaa……  duit tak cukup laaaa

IMG_2776 IMG_2777

Waaaaaa…… best nya buku ini (tapi tak cukup duit)

IMG_2778 IMG_2779

Tengok saja boleh pakcik?…

IMG_2782 IMG_2784

Best ni….

IMG_2786 IMG_2788

Lain kali datang lagi pakcik ya… simpan buku ini, nanti kami nak kumpul duit.

IMG_2789 IMG_2791

cute…

IMG_2793 IMG_2794

Buku RM3 …

IDEA BERNAS GPM SK PANCHING

SK Panching di Pahang hanya mempunyai murid seramai 200 orang sahaja tidak termasuk pra-sekolah. GPM (Guru Perpustakaan dan Media) sekolah ini, Puan Sabariah Liman menghubungi kami meminta supaya MBC datang ke sekolahnya.

+: Dari segi bisnes, kami tidak boleh datang dari KL ke Pahang ke sekolah yang hanya ada 200 pelajar. Hasil jualannya tidak boleh bayar tol pun.

-: Tuan boleh datang ke sekolah yang ada berapa ramai pelajar? Saya ingin sangat tuan datang ke sekolah kami sebab ingin memberi pendedahan kepada murid-murid saya. Ini sekolah luar bandar tuan.

+: Jika ada 1,000 pelajar, kami boleh datang ke Pahang

-: Jika begitu, saya carikan sekolah-sekolah lain yang ada 1,000 pelajar dan tuan boleh datang ke sekolah meraka dan singgah di sekolah kami. Boleh?

+: Jika begitu, kami boleh pertimbangkan.

 

Puan Sabariah menghubungi GPM sekolah lain dan empat buah sekolah lagi bersetuju. Ini menjadikan lima buah sekolah semuanya. Ia mencukupi untuk kami datang bagi tempoh seminggu. Ia itu satu sekolah sehari. Berikut adalah sekolah asal yang dipersetujui:

23/3 -Methodist Girl School (MGS),Kuantan
24/3 –SK Sungai Talam,Kuantan
25/3 -SMK Sg Soi,Kuantan
26/3 – SK Panching
27/3 –SK Pelabuhan,Kuantan
Walau bagaimanapun, telah berlaku beberapa kali pertukaran hingga akhirnya kesemua sekolah ini telah bertukar dan hanya SK Panching sahaja yang masih kekal.
 IMG_2586
GPM: Cikgu Sabariah
IMG_2588
Bersama GPK
IMG_2582 IMG_2583
Murid Dalam Bengkel Haiku
IMG_2595
Pra …
Satu perkara lagi yang sangat menakjubkan MBC ialah tentang jualan buku.
Pada awalnya kami jangka jualan sekitar beberapa ratus ringgit sahaja. Namun jangkaan itu meleset. Sesungguhnya jualan di SK Panching adalah “melebihi” dari sekolah-sekolah lain. Kami dapat purata RM10 bagi setiap pelajar di sekolah ini. Di sekolah lain ada yang kami dapat RM3.50 hingga RM8.00 sahaja purata.
Apakah puncanya?.
Selain memaklumkan kepada murid dan guru akan jualan buku, Cikgu Sabariah juga menulis surat kepada ibu-bapa supaya datang ke sekolah sekiranya berminat untuk membeli buku.
Hasilnya, kami menjual buku kepada murid, guru dan juga ibu-bapa.
Semoga catatan ini dapat dijadikan panduan kepada GPM lain.

SUMBANGAN FLYERS KEPADA MBC

 

flyers school lastik MBC 2015

MBC hanya menjual buku-buku PTS, ITBM dan Karangkraf yang terpilih sahaja. Ke mana-mana kami pergi, buku-buku PTS memang laku. Memandangkan diskaun yang bagus dan buku yang laris, sebenarnya MBC boleh menjual buku-buku PTS sahaja. Ini suatu pertimbangan bisnes yang perlu ditimbangkan dengan serius.

 

KARANGKRAF

Buku-buku Karangkraf pula kurang laris di sekolah. Murid sekolah tidak kenal buku-buku Karangkraf. Mereka tidak tahu siapa penulis dari Karangkraf. Karangkraf juga tidak mepunyai duta atau ikon untuk diperkenal dan dipopularkan di sekolah.

Akhirnya pihak pengurusan Karangkraf bersetuju dengan cadangan supaya flyers disediakan dan dibekalkan kepada guru dan murid di sekolah-sekolah yang bakal kami lawati. Perubahan drastik berlaku. Buku-buku Karangkraf menjadi sangat laris. Namun pertimbangan serius perlu dibuat supaya stok buku yang tercatat dalam flyers adalah mencukupi.

 

ITBM

Buku ITBM memang tersangat perlahan jualannya di sekolah. Pada pengamatan kami, ia disebabkan oleh harganya agak mahal bagi pasaran sekolah. Setelah ujikaji pertama berjaya, kami menguji dengan ITBM pula. Kami buatkan 10,000 flyers dan bawa buku yang mencukupi. Ternyata ia sangat laris.

catalog buku SR ITBM1 catalog buku SR ITBM2

Kini kami telah mengenalpasti bagaimana ingin melariskan jualan di sekolah.

– Menjual hanya di sekolah yang ramai pelajarnya (sekitar 1,000 pelajar)

– Jangan menjual hanya sehari.

– Flyers perlu diedarkan sebelum hari kejadian

– Jangan kedekut untuk menderma atau memberi hadiah

– (ada beberapa lagi yang sedang diuji).

 

 

Sehingga kini kami belum mengeluarkan flyers PTS, namun bukunya tetap laku. Ini tengtu ada faktor lain yang masih tersembunyi …

 

 

 

Patterson awards grants to 73 indie bookshops

Patterson awards grants to 73 indie bookshops

james-patterson_4

More than £130,000 has been allocated to 73 independent bookshops in the UK and Ireland in the first round of grants funded on this side of the Atlantic by author James Patterson.

Patterson has pledged to donate £250,000 to bookshops in the UK, with the money to be used to encourage children to read. It follows a similar venture in the US.

Any bookshop with a dedicated children’s book section was eligible to apply, with grants of between £250 and £5,000 awarded to each shop. In total there were 183 applicants for the first round of funding.

Among the successful bookshops [full list below] is Book-ish in Crickhowell, Wales, which will use its grant towards purchasing a camper van, which will go into rural communities. Far From the Madding Crowd in Linlithgow, Scotland, will create a “Hagrid’s Hut” children’s room in its existing hidden stockroom. The room will be a children’s space for activity and storytelling.

Meanwhile Gutter Bookshop in Ireland will use its money for new shelving and display materials, and the provision of a “Christmas ‘wow’ window” for children’s books. Newham Bookshop in London will create a reading and writing room for families in its existing stockroom, and purchase seating and replace the shop’s 35-year-old fascia. Walter Henry’s Bookshop in Bideford will spend its grant on reconfiguring the shop to open up a children’s room.

Patterson said: “I have been completely overwhelmed by just how many people have applied for the grants and impressed and enthused by the calibre of the applications. It’s been a very difficult decision process and I have worked to identify independent bookshops for whom this money may make a difference. I’m excited to follow their progress and see the proposed ideas in action.”

Tim Walker, president of The Booksellers Association, which helped to administer the grants, said: “We are very much looking forward to seeing the grant funding being implemented by the successful bookshops.  We are thrilled that so many UK and Irish indies have shown such creativity and passion in their applications. For the lucky 73 shops, the James Patterson money will make a real difference to how they reach children and encourage them to read.

“There are some really exciting projects that this money will help get off the ground, from converting a van into a mobile school bookshop to running a model train around the shop to get kids engaged.”

Walker encouraged unsuccessful bookshops to reapply for the second round of funding, which will be awarded next year.

“I am very proud to be BA president at a point when a bestselling author is making such an unequivocal statement of confidence in the independent sector, and proud of the booksellers who are proving him right,” he added.

Eligible bookshops can apply for a grant via the BA.

The 73 independent bookshops to be allocated grants in the first round are:

Barnett’s of Wadhurst                       Stonegate
Barton’s Bookshop                            Leatherhead
Bell Bookshop                                    Henley-on-Thames
Big Green Bookshop                         London
Blandford Books                                Broadway
Bloom and Currl                                Bristol
Book and Kitchen                              London
Book House                                       Thame
Bookcase                                           Nottingham
Book-ish                                             Crickhowell
Bookpoint                                           Dunoon
Books & Ink Bookshop                      Banbury
Books@Hoddesdon                           Hoddesdon
Burrows Bookshop                             Ely
Celtic House                                       Bowmore
Chepstow Bookshop                          Chepstow
Chorlton Bookshop                            Manchester
Clitheroe Books                                 Clitheroe
Cole’s Books                                       Bicester
Crediton Community Bookshop          Crediton
Dartmouth Commubnity Bookshop       Dartmouth
David’s Bookshop                               Letchworth
Ebb & Flo Bookshop                          Chorley
Ennis Bookshop                                 Ennis
Epping Bookshop                              Epping
Far From the Madding Crowd           Linlithgow
Fitz-Gerald’s Bookshop                     Macroom
Fordingbridge Bookshop                   Fordingbridge
Forest Bookshop                                Coleford
Forget-Me-Not                                   Culceth
Forum Books Kids                             Corbridge
Gerrards Cross Bookshop                 Gerrards Cross
GLO Bookshop                                   Motherwell
Grove Bookshop                                Ilkley
Guisborough Bookshop                     Guisborough
Gutter Bookshop Ltd                         Dublin 8
Harbour Bookshop                            Kingsbridge
Horizons Bookshop                           Burnham
Hunting Raven Books                       Frome
Jacqson Diego Story Emporium       Westcliff on Sea
Jaffe and Neale                                  Chipping Norton
Kemptown Books                              Brighton
Kett’s Books                                       Wymondham
Kirkdale Bookshop                            London
Leaf                                                     Hertford
Ledbury Books and Maps                Ledbury
Lindum Books                                    Lincoln
Little Ripon Bookshop                       Ripon
Mostly Books                                      Abingdon
Nenagh Bookshop                             Nenagh
New Hedgehog Bookshop                Penrith
Newham Bookshop                           London
Niche Comics and Bookshop            Huntingdon
Octavia’s Bookshop                           Circencester
Pages of Hackney                              London
Pritchards                                          Crosby
Rathfarnham Bookshop                   Rathfarnham
Red Lion Books                                Colchester
Rhyme & Reason Bookshop            Sheffield
Scarthin Books of Cromford             Cromford
Seaways Bookshop                          Fishguard
Siop Cwlwm                                      Oswestry
Storytellers Inc                                  St Annes on Sea
Swan Books                                      Upminster
Tales on Moon Lane                          London
The Bookshop                                   Kibworth
Torbay Bookshop                              Paington
Totnes Bookshop                              Totnes
Wallingford Bookshop                      Wallingford
Walter Henry’s Bookshop                 Bideford
Wenlock Books                                 Much Wenlock
Whitby Books                                    Whitby
Word Power Books                           Edinburgh

MENGAPA KAMI PAKAI APRON?

IMG_5049 IMG_1262 IMG_1342 IMG_0972

A:  “EEiiiiiiiii, pakai apron, macam tukang masak!”

B:  “Maaf tanya yer, mengapa pakai apron?. Saya tak pernah tengok orang jual buku pakai apron”.

C: ” Pakai apron ini sebab memang sini cafe ya?”

ITU adalah antara dialog dan soalan yang ditujukan kepada kami. Sebab apa kami pakai apron?

 

Kami mempunyai sebab yang tersendiri dan apron tidak semestinya dipakai hanya semasa di dapur.

 

Berikut adalah Top-10 mengapa pakai apron:-

 

10) Kitchen décor: Nothing gives a kitchen that “serious cook lives here” look as economically as a color-coordinated apron casually draped over a hook or hanging from the corner of a baker’s rack.  It can really pull the room together as well.

9) That favorite gift:  What inspired me to start swankyaprons.com in the first place were the reactions I received over a period of several months when I started giving aprons as gifts.   At showers and birthdays, they always inspired the most excitement and outpouring of thanks from the recipient over even much more expensive gifts.

8) A bib for kids (and sometimes adults!) Long after the age when my eldest decided she was too old to wear a bib, I’ve been protecting her clothing by having her don an apron before especially messy meals.  Not only is she more than happy to do so, aprons actually provide much more coverage than a typical bib.  It worked so well I actually threw away my toddler’s bibs and started putting them on her as well!

7) Recruitment tool:  Speaking of children, mine have never been happier to help me in the kitchen than when they’re wearing their “uniforms”.  Pull out the apron, and my 7 year old who was just refusing to set the table suddenly wants to help toss the salad.

6) Motivational tool:  Aprons don’t just motivate children.  If I’m just not in the mood to clean or do laundry (again), all I have to do is dip into my apron stash to get my homemaker mojo flowing again.

5) Fashion Accessory:  The vintage housewife look is all the rage these days.

4) Stain concealer:  At least once I have thrown on an apron when the doorbell rang just as my toddler decided to try out her new marker set on my t-shirt while sitting on my lap.  Instant clothes change!

3) Impromptu cleaning rag. Sometimes messes just happen and you have to use what’s on hand.

2) Image booster:  Want to impress that new date with your kitchen prowess?  He’ll be more likely to judge even less-than-stellar cooking as spectacular when he sees what a serious cook you are.

1) A marriage enhancer:  Men love our lacy aprons especially, and a common search phrase for aprons I see is “apron and panties”.  Enough said.  🙂

https://swankyaprons.wordpress.com/2010/07/12/top-ten-uses-for-an-apron-other-than-cooking/

 

Heroku_pakai_apron

 

suamiku_pakai_apron

 

 

KIRA-KIRA DAN BERKIRA

SETAKAT ini MBC hanya ambil/beli buku dari TIGA buah penerbit sahaja. Penerbit keempat mungkin tidak jadi ambil disebabkan beberapa faktor.

MBC sedang berkira-kira untuk hanya mengambil buku dari SATU penerbit sahaja. Ya, sedang berkira-kira. Berikut adalah sifir kira-kiranya:-

Penerbit Pertama: Consigment dengan 3x%. Untuk dapatkan buku SANGAT sukar. Perlu hantar emel. Disusuli dengan whatsapp dan telefon. Pergi tunggu di stor. Ada kalanya dapat buku. Ada kalanya dapat buku yang tidak ditempah. Di kala lain pula kita tempah sikit, diberinya banyak.

Penerbit sediakan flyers dan bunting. Mereka juga sediakan penulis sebagai penceramah.

Penerbit Kedua: Belian 4x%. Boleh tukar buku. Untuk beli buku, pergi ke kedai buku. PIlih buku dan bayar mengikut diskaun yang telah ditetapkan. Jika hantar emel pun mereka terima juga. Pergi kedai ambil sahaja buku. Jika tidak mahu datang kedai, mereka boleh pos buku (perlu bayar harga pos). Pendek kata tiap-tiap hari kerja pun boleh ambil buku. Buku mereka laku pula.

Penerbit Ketiga: Consigment 4x%. Tunai 4y%. Buku penulis 5x%. Mahu beli/ambil buku, tulis emel. Bila siap mereka beritahu dan pergi ambil di stor. Penerbit ini sudah janji untuk sediakan flyers.

 

Berdasarkan kira-kira ini, kami masih belum boleh buat keputusan lagi. Bagaimana ya?.

 

 

 

 

CORETAN MBC

 

1. MobileBookCafe (MBC) ialah sebuah Kedai Buku Bergerak dan bukan Perpustakaan Bergerak.

IMG_1375

2. Mengapa BookCafe?. Mana Cafenya?:

Kami mengusahakan kafe-buku. Dalam kafe kami ada buku.

Walau bagaimanapun sesekali kami sediakan KOPI juga…

book-and-coffee

3. Mengapa MBC tidak datang apabila kami jemput?

Kami tidak boleh datang ke semua tempat. Kami perlu pilihan. Biasanya kami akan datang ke tempat yang kami boleh buat aktiviti mengenai buku. Pengalaman menunjukkan kami tidak boleh datang sekadar menompang aktiviti pihak lain.

IMG_1351